Cape Coast en Kakum National Park

26 december 2013 - Accra, Ghana

Cape Coast en Kakum national park

Jeeeej we hebben vakantie!!! (voor zover we dat nog niet hadden ;)) We hadden de eerste reis netjes gepland, dat betekent bij mij dat we weten waar we wanneer heen willen. We hadden nog niets geboekt en zijn vrijdagochtend vroeg richting Cape Coast vertrokken waar we al vroeg in de middag waren. Eindelijk weer normaal voer in plaats van die lokale brouwsels en we hadden nog  mooi weer ook! We zijn effies naar het fort geweest in Cape Coast om een rondleiding te doen. Dat ding was vroeger één van de grootste slavenforten in west afrika dus het was wel heel indrukwekkend om alle verhalen te horen en het fort te zien. Zeker de meest interessante geschiedenisles die me in ieder geval bij gaat blijven! Nadat de tour af was kwamen we een stel hollanders tegen die we hadden leren kennen tijdens het voorbereidingsweekend in Schoorl dus dat was wel weer heel toevallig maar wel leuk natuurlijk. Toen op zoek naar een slaapplekkie en de eerste twee guesthouses waar je aankomt lijken altijd wel vol te zitten dus de derde was scheepsrecht! We hadden een kamertje ergens buiten het centrum vandaan wat wel lekker rustig was. De volgende dag hebben we heel slecht de hele dag aan het strand gehangen en zijn we twee tellen het centrum van Cape Coast in gelopen…. Man wat een gekkenhuis! Druk, niet normaal! Straatjes waar net een auto in past waar nog uch mensen omheen lopen te springen om hun rommel te verkopen, k heb niet gauw last van iets claustrofobisch maar toen had ik er last van! Gauw weer omgekeerd en terug naar het strand J De volgende dag hebben we een taxi gepakt naar een dorpje verderop, Elmina, waar ook een fort stond, deze hebben we lekker alleen van de buitenkant bekeken wat ook al een opgave was omdat dat ding op rotsen stond. Nu is dat niet zo erg, leuk zelfs, maar mn slipper had een slechte dag. Hij was al een keer stuk gegaan en nu was ie echt overleden en was ik er klaar mee ook. Dus op anderhalve slipper naar de dichtstbijzijnde slipperverkoopster en die was nog blij met mijn oude slippers ook. Ik minder met mijn ‘nieuwe’ maar ze zouden me waarschijnlijk wel thuis brengen!
Toen was het tijd voor Kakum national park! Dat is een tropisch regenwoud waarbij ze 40 meter hoge touwbruggen in hebben aangebracht dus dat wordt wiebelen L We hadden leuk bedacht dat we in het guesthouse voor ons eigen ontbijtje zouden zorgen en hadden gezorgd voor een halve pizza, een pak melk, crackers, jam en sinaasappels. De pizza was opeens het thuis geworden van een kolonie mieren! Beetje jammer. Vervolgens dachten we een lekker glas melk in te schenken maar dat leek inmiddels meer op yoghurt… De klonten kwamen er al uit… Dat helpt je eetlust niet echt op te wekken dus op een paar crackers en jam zijn we op pad gegaan naar het park. Daar werden we opgewacht door een man die alles voor ons had geregeld. We gingen de canopy walk way doen met die leuke touwbruggen, een nachtwandeling door het regenwoud en we konden overnachten in een boomhut! Klonk helemaal top J De eerste wandeling over de touwbruggen liepen we met een shitload aan schoolkinderen dus die hebben we lekker voorgelaten en zijn vervolgens op ons dooie akkertje over die touwbruggen gelopen. K moest alleen maar aan mn moeder denken, die had gaan gillen nog voordat ze een voet op de brug had gezet! Ik had niet zo’n last van de hoogte gelukkig, ik vond het alleen maar heel gaaf om te doen! We hadden een super mooi uitzicht op het regenwoud en voordat we het wisten stonden we weer met onze voeten op de gewone grond. We moesten nog vet lang wachten voordat we naar de boomhut konden dus zijn we in een taxi gestapt naar een tent om te lunchen terwijl er lekker allemaal krokodillen om je heen zwemmen… Echt zo vet! Ik zei nog van tevoren: “ik ga dat ding echt niet aaien” maar toch lekker wel doen hea :) Overal in dat vijvertje zag je steeds zo’n kop boven water komen, echt gaaf! We zijn een rondje om het meer gelopen en toen weer terug naar Kakum voor de wandeling naar onze slaapplaats. Er werd nog even vermeld dat we om drie(!) uur ons eten moesten bestellen voor de avond omdat de keuken om half vier dicht ging. Dat werd dus een koud prakkie vanavond maar goed, kouwe pizza is ook best lekker ;) Dus bepakt en bezakt met onze rugtassen en een pizza in mn hand zijn we met de gids mee gelopen de bush bush in. Ik wilde de canopy walk way nog wel een keer doen, dit keer zonder al die kids om me heen dus met een pizza in mn hand over die touwbruggen gelopen, das weer een extra uitdaging :p Toch weer overleefd ;) De boomhut waar we in zouden slapen was echt een plaatje. 20 Meter boven de grond was er een hut om de boom heen gebouwd, matrasjes op de grond, een klamboe boven je hoofd en pitten maar :) Mooi luisteren naar al die onbekende geluiden uit het regenwoud. Het leek wel alsof het woud tot leven kwam naarmate het donkerder werd maar ik heb toch als een roosje geslapen! Om 5 uur werden we wakker gemaakt voor de wandeling in het donker! Echt zo gaaf om in het donker door het woud te lopen en al die dieren om je heen te horen maar niet te zien! Wel spannend hoor! Toen het een beetje lichter werd zagen we een aantal aapjes van boom tot boom springen, echt zo leuk om in het wild te zien! Toen maar weer langzaam richting ‘huis’, we zijn nog even langs het monkey forest geweest waar de gewonde dieren worden opgevangen door een stel gekke hollanders. Was echt heel leuk! We kregen een rondleiding en zagen verschillende aapjes (ook één met blauwe ballen haha), krokodillen, schildpadden, slangen, één of andere kat die leeuwen bang maakt (dus mij ook) en nog een stel katten die op slangen jagen. Heel gezellig spul dus allemaal ;) Er werd nog verteld dat er voorheen nog een slangencollectie was, de grootste van Ghana scheen, maar die waren het ontbijt geworden voor een kolonie killer ants. Nog meer gezellige beestjes. Die dingen schijnen echt in een onwijze groep te komen en alles wat er op hun pad komt op te eten, ook dronken ghanezen die hun roes aan het uitslapen zijn! Ik ben blij dat we eerst in het regenwoud hebben geslapen en gelopen en daarna pas naar het monkey forest zijn geweest anders had ik zeker geen oog dicht gedaan! Wat een zooitje ellende leeft daar man! Niet grappig! Maar goed, we waren al een beetje beteuterd dat we weer naar Okwampa moesten en onze eerste reis er bijna op zat maar we werden nog veeeeel treuriger! Vanuit Cape Coast moesten we met de trotro naar Kasoa wat ongeveer 2 uur rijden is. We gingen in die stink trotro zitten, naast ons op de bank helemaal achterin gingen nog twee mensen zitten, ik zat al met mn knieën in mn nek en tegen de bank voor me aan, had mn rugtas op schoot en er werd van achter uit nog allemaal rotzooi ingeladen wat lekker onder de banken door tegen mn voeten aan werd gepleurd… Beetje jammer. Tot overmaat van ramp werd de bagage achterin zó opgestapeld dat ik een tuinslang en een koelbox in mn nek had liggen… Heel fijn! Lang leve het openbaar vervoer!! Uiteindelijk hebben we onze schouders opgehaald en hebben we nog best een leuke rit naar Kasoa gehad, steeds de slappe lach om al die rommel in één busje. Het meisje wat naast me zat moest er halverwege uit, die deed geeneens moeite om over ons heen te klimmen en sprong gewoon uit het raam! Dat kan hier gewoon! Heerlijk toch?! Eenmaal ik Kasoa dachten we dat we lekker een trotro naar Bawjiase konden nemen maar die was er niet, wel een mega rij met mensen die nog naar Bawjiase moesten… Gelukkig was we halverwege de rij een man in een pak, die hier al snel wat te zeggen heeft, en die kende ons! Wij blij, geen idee wie het was maar ik vond het al lang al prima en we konden bij hem in de rij gaan staan. Leuk dat die rij er staat maar zodra er een busje aankwam die kenbaar maakte dat hij naar Bawjiase ging, wierpen zo’n 35 man zich op dat busje om aan alle kanten in te stappen zodat dat ding met één keer knipperen zwart van de mensen zag!! Bij het tweede busje trok die man in pak zn scheur open en werden we in het busje gezet tussen al vet veel mensen dus het zat ook niet zo lekker… Maar we gingen rijden! Twee tellen en toen stonden we weer stil in de file… Lekker land hoor :p Over een hobbelpaadje weer verder om de file heen, ik was al lang in slaap gevallen en werd wakker gemaakt in Bawjiase. Top! We hadden het helemaal gehad met volle auto’s dus hebben we in Bawjiase een taxi gecharterd en hebben we wat meer betaald om meteen te gaan en geen mensen meer op te pikken. Heel slecht maar we wisten al niet meer hoe we moesten zitten! We waren ’s avonds terug in Okwampa en konden ons nog nét voorbereiden op de eerste kerstdag op zn ghanees. Mij benieuwen!!

Alvast een gelukkig nieuwjaar voor iedereen!!!! De komende tijd gaan we nog lekker verder met reizen dus ik heb geen idee wanneer ik weer achter zo’n scherm kan zitten op wat te schrijven ;) De groetjes!! xxxx

1. Gerda:
    26 december 2013
    Annelies, dat is weer een mooi verhaal. Het leven daar bevalt je wel lees ik. Lekkere koude pizza's, bedorven melk, met kapotte slippers door de Bush Bush wandelen, busjes waar nog veel meer mensen in kunnen als die al vol zijn, krokodillen lieve aandacht geven en knuffelen. Een geheel verzorgde vakantie, wat is het leven toch mooi!

Geniet van alles, en veel geluk in het nieuwe jaar en met alle nieuwe uitdagingen.

Groetjes van Gerda
  2. Illja:
    27 december 2013
    Heerlijk verhaal Lies!!!!
    Je weet 't he, die busjes zitten NOOIT vol.
    Hier is het heerlijk winderig met regen, echt Hollands weer dus. Toch geniet ik met volle teugen van de kerst vakantie en over een paar weken gaan we skiën en dat is ook heel leuk!!!
    Liefs Illja
  3. Annemarie:
    30 december 2013
    dre bakt dit jaar geen oliebollen'we ziiten savonds aan de vis en worteltjes en broccolie!! ik heb vanworgen met blote voeten in de sneew geloopen, een eetje koud toch wej'prettige jaarwisseling alvasr.
  4. Annelies Koeman:
    30 december 2013
    Dank! Wij hebben op t moment een politie escort naar een of ander park :-) de politie is je grootste vriend toch?!
  5. John kalb:
    30 december 2013
    he annelies leuk verhaal weer, lachen ook die reakties, had je moeder per ongeluk de bessenjeneverfles leeggedronken ipv de bessensap ? hahahahahaha
  6. Annemarie:
    4 januari 2014
    Zeg Lies ik ben ff vergeten hoe lang je blijft wandelen, Nog 3 weken neem ik aan. Het sneeuwt hier weer voor de verandering. Ik popel om op de sneeuwscooter te rijden!! Laten die mannen zich maar suf lopen op die langlaufski!! Oja een gelukkig nieuwjaar!! Je het nog tot 31 januari dan begint het Chinese nieuwjaar!!