Kerst, oud en nieuw en rondreis door Ghana!!

8 januari 2014 - Bawjiasi, Ghana

Kerst, oud en nieuw en vakantie!!

Dus, eindelijk weer tijd om een verhaaltje te schrijven! Er is een heeeeele hoop gebeurd de afgelopen weken, gelukkig bijna allemaal leuke dingen, ik zal proberen het allemaal een beetje kort te houden ;)

Eerste kerstdag waren we nog gezellig in Okwampa in de bushbush waar als feestmaal fufu op het programma stond! No way dat we dat gingen eten dus zijn we naar de markt gegaan om lekker een pasta prutje te kunnen maken voor de rest van de familie, vonden ze allemaal vet grappig dat die blanke meiden gingen koken maar t viel ze alles mee! De volgende dag zijn we vroeg naar Accra gegaan waar we weer gekookt hebben en kwam Agyeman langs om mee te gaan om Joey op te halen van het vliegveld. Die landde ergens laat op de avond dus t was wel fijn om niet alleen over straat te hoeven in Accra ;) Toen we Joey hadden opgepikt moesten we nog een taxi terug regelen maar toen we in de auto stapten bleek die pannekoek echt een onwijs bedrag te vragen. Dus wij zijn weer uitgestapt en ondertussen was er een security mannetje met een staaf ijzer met enorme punten aan komen lopen die hij onder de taxi had geschoven. De taxi stond stil op een plaats waar dat blijkbaar niet mocht en toen ie weg probeerde te rijden reed ie natuurlijk zn hele wiel aan stront! Vond de chauffeur niet zo grappig en die vloog Agyeman aan omdat hij vond dat het zijn schuld was… Beetje jammer. We zijn lekker in een andere taxi gestapt en waren zo weer thuis.

We hebben de eerste dag van onze vakantie lekker aan het strand gehangen en zijn we smiddags terug naar de bush gegaan. Daar hebben we ook een daggie gehangen en Joey laten zien waar we werkten en hebben lekker onze tassen ingepakt voor anderhalve week backpacken door Ghana!! We begonnen onze reis goed! Nog geen 15 minuten van huis klapte de schokdemper onder de taxi vandaan dus moesten we eerst nog effies langs de garage… Toen maar weer door en binnen no time waren we alweer in Takoradi waar we oom agent hebben ontmoet die het heel leuk scheen te vinden om ons in de rondte te rijden wat wij natuurlijk ook niet erg vonden! J We zijn naar een regenwoud geweest waar het natuurlijk net geregend had en oom agent had niet in de gaten dat het glad was op de weg met als resultaat dat de auto in de berm belandde… Je zou toch denken dat die gasten wel wat gewend zijn! Met een hoop gedoe en veel hulp van Joey wisten we de auto weer op de weg te krijgen. We hebben een uurtje in de rondte gewandeld in het regenwoud en zijn toen maar weer terug naar ons hotelletje gegaan.

De volgende dag hadden we een onwijze reisdag! We moesten de bus van 4 uur smorgens hebben naar Kumasi waar we rond 9 waren en niet wisten hoe gauw we daar weer weg moesten komen! Man wat een gat is dat! Zo ontiegelijk druk, het hele centrum stond vast met trotro’s en taxi’s dus we hebben de bus gepakt naar Tamale in het noorden! Na in totaal 18 uur onderweg te zijn geweest waren we dan eindelijk in Tamale waar we zo’n beetje alle hotelletjes hebben gehad voordat we er een vonden waar we onszelf wel zagen zitten met oud en nieuw! Dat hebben we uiteindelijk ergens in een pizza tent gevierd met een wijntje en een biertje, prima dacht ik zo! Er werd om ons heen nog vuurwerk afgestoken ook dus t was weer helemaal compleet. De volgende ochtend hebben we onze tassen maar weer gepakt en zijn we richting het Mole national park gegaan. Het laatste stukje hebben we afgelegd in een motor met een bakkie achterop, was wel effies lekker uitwaaien! Zodra we de poorten passeerden van het park reden we tegen een groep bavianen aan die wel zin hadden in een biscuitje totdat meneer het wilde zwijn aan kwam lopen. Toen gingen ze maar even aan de kant… Er was een restaurant bij het motel waar we verbleven en vanuit je luie stoel keek je zo 150 meter naar beneden waar de olifanten en andere dieren aan het badderen waren. Echt zo gaaf! De apen sprongen je ook om de oren en toen we ’s avonds naar bed wilden lag er een familie wilde zwijnen voor de deur te maffen. We wilden er gewoon langs lopen maar daar was moeders het niet mee eens. Wat kan zo’n beest boos doen zeg! Dus we hebben maar even gewacht tot de zwijntjes een ander slaapplekkie hadden gevonden voordat we naar binnen konden. We hebben ’s ochtends een safari gedaan waarbij we te voet langs de nijlkrokodillen liepen en op 5 meter afstand van de olifanten stonden! Echt super! We hadden een stel hollanders ontmoet bij het motel die toevallig ook naar Tamale gingen en een eigen auto hadden dus we hebben een lift gebietst wat goed uitpakte! In de echte range rover over die rode stofweggetjes, Joey’s haar was totaal oranje toen we in Tamale aankwamen! Daar hebben we weer een bus gepakt naar Yendi wat echt alles sloeg! Ik ben heel wat gewend aan krap zitten onderhand maar dit hadden we nog niet zo meegemaakt! We zaten helemaal achterin waar de stoelen op de bodemplaat van de auto waren gelast dus mn voeten stonden op gelijke hoogte met mn zitje. Ik zat dus al met mn knieën in mijn nek en daar bovenop nog leuk mn tas en ik zat nog tussen twee mensen in ook! Niet grappig! Gelukkig duurde de reis maar twee uur maar ik had geen benen meer over! Vanuit Yendi zijn we doorgegaan naar Hohoe waar we de hoogste watervallen van west afrika hebben bezocht. Best grapppig hoor maar het is zo’n eind klimmen! We konden kiezen uit de upper en de lower falls en dachten dat het klimmen wel mee zou vallen. DOM!! Dus we hebben anderhalf uur moeten klimmen over een paadje wat bestond uit stenen en boomwortels en als je naast het pad naar beneden keek werd ik al helemaal niet vrolijk! Ik keek zo 300 meter naar beneden… Doorlopen dus! Eenmaal bij de waterval dacht ik lekker te kunnen zwemmen maar het water was echt bokkoud! Dus met mn voetjes in het water vond ik mans zat en als ik het riviertje volgde stond ik opeens aan de top van de lower falls. Echt een super mooi gezicht! Ik ging natuurlijk weer op mn plaat omdat ik nog steeds niet geleerd heb dat natte stenen glad zijn… Beetje jammer, maar goed, geen schade gelukkig J Het leuke van klimmen is dat je dezelfde weg weer terug moet dus we waren compleet gesloopt toen we weer beneden waren en hebben een bus gescoord naar Accra waar we dezelfde avond nog waren. Lekker in een appartementje bijkomen van de reis, het was echt heel mooi maar ook wel weer lekker om niet meer in een trotro te hoeven zitten iedere dag.

Nog drie weekjes te gaan, de tijd vliegt echt voorbij! We moeten nog aardig wat verslagen schrijven waar we nu voornamelijk mee bezig zijn en liggen als we geen zin hebben aan het strand wat natuurlijk erg vervelend is :p
De groetjes maar weer uit een zonnig Accra!! xxx

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. John:
    9 januari 2014
    leuk !
    ik print het verslag weer en laat het aan opa lezen !
  2. Charlene:
    9 januari 2014
    Meiden wat heerlijk. Mooie foto's zeg. Hier regent het en vanaf volgende week vorst!! Tot snel geniet er nog van. Xxx